ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΣΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ

Μπορεί στο πρώτο εξάμηνο του έτους οι δημόσιες εισπράξεις από την κατανάλωση να είναι αυξημένες κατά 1,6 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 κυρίως λόγω της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ που...
έγινε τον περσινό Ιούλιο και έφερε κύμα ανατιμήσεων στην αγορά, ωστόσο στο οικονομικό επιτελείο επικρατεί ανησυχία για τους επόμενους μήνες.
Τα μηνύματα που έρχονται από την αγορά εντείνουν την αγωνία για την πορεία των εσόδων κυρίως στο «μέτωπο» του ΦΠΑ αλλά και τους φόρους κατανάλωσης από τους οποίους το υπουργείο Οικονομικών περιμένει να εισπράξει μέχρι το τέλος του έτους 12,7 δισ. ευρώ για να επιτευχθεί ο στόχος του προϋπολογισμού.
Η «βουτιά» που καταγράφει ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο αναμένεται να επιφέρει πλήγμα και στις εισπράξεις του Δημοσίου. Τον Μάιο ο όγκος των λιανικών πωλήσεων σημείωσε μείωση 6,4% σε σύγκριση με τον Μάιο του 2015. Είναι χαρακτηριστικό ότι καταγράφηκε πτώση των πωλήσεων σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων.
«Στοίχημα» η είσπραξη 12,7 δισ. μέχρι το τέλος του έτους
Στις πωλήσεις καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων η μείωση έφθασε στο 7,1%, στην ένδυση- υπόδηση στο 6,8%, στα τρόφιμα - ποτά- καπνός στο 6,8%, στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων στο 6,2%, στα πολυκαταστήματα η μείωση των πωλήσεων ανήλθε σε 4%, στα φαρμακευτικά - καλλυντικά στο 2,5%, στα έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακός εξοπλισμός η μείωση ήταν 2,2%.
Οι καταναλωτές μετά τη μείωση που έχουν δεχθεί οι αποδοχές τους αλλά και της φοροκαταιγίδας που έχει πλήξει τα εισοδήματά τους περιορίζουν τις ποσότητες που αγοράζουν ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής και στρέφονται σε πιο οικονομικές λύσεις, σε μια προσπάθεια να καλύψουν τις ανάγκες τους, με το περιορισμένο εισόδημα που έχουν στη διάθεσή τους.
«Στοίχημα» η είσπραξη 12,7 δισ. μέχρι το τέλος του έτους
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, οκτώ στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν πως «κυνηγούν» τις προσφορές όταν πάνε για ψώνια στο σούπερ μάρκετ, ενώ αντίστοιχο είναι το ποσοστό όσων αγοράζουν περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις σε σχέση με το παρελθόν. Επιπλέον, δεν διστάζουν να «γυρίσουν» την πλάτη στα προϊοντα που θεωρούν πως εξακολουθούν να πωλούνται ακριβά, και δεν έχουν προσαρμοστεί στις συνθήκες της εποχής.
Καύσιμα
Την ίδια ώρα οι πωλήσεις καυσίμων μειώνονται μήνα με το μήνα ανοίγοντας συνεχώς «τρύπες» στον προϋπολογισμό.
Στο πρώτο εξάμηνο τα έσοδα από το ΦΠΑ των καυσίμων έχουν υστέρηση 140 εκατ. ευρώ και τα έσοδα από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης άλλα 33 εκατ. ευρώ. Μια ματιά στα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αναδεικνύει το πρόβλημα. Τον Μάιο ο όγκος των πωλήσεων στον κλάδο των καυσίμων μειώθηκε περαιτέρω κατά 7,1% κι αν συνυπολογιστούν οι απώλειες του πρώτου τριμήνου, τότε μιλάμε για πτώση του όγκου των πωλήσεων κατά 6,6%.
Με αυτά τα δεδομένα, η απόδοση της ψηφισμένης αύξησης των ΕΦΚ στα καύσιμα- αρχής γενομένης από τα μέσα Οκτωβρίου με το πετρέλαιο θέρμανσης- από τις αρχές του επόμενου έτους, τίθεται εν αμφιβόλω, ειδικά αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις ότι οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου θα σταθεροποιηθούν σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα από τα σημερινά.
Υπενθυμίζεται ότι με τον τελευταίο εφαρμοστικό νόμο έχουν δρομολογηθεί οι εξής αυξήσεις ΕΦΚ στα καύσιμα από την 1η Ιανουαρίου 2017:
Βενζίνη: από 0,67 ευρώ σε 0,70 ευρώ το λίτρο
Πετρέλαιο κίνησης: από 0,33 ευρώ σε 0,41 ευρώ το λίτρο
Υγραέριο: από 0,33 ευρώ σε 0,43 ευρώ το κιλό
Πετρέλαιο θέρμανσης (από 15/10): από 0,23 ευρώ σε 0,28 ευρώ το λίτρο
Τουρισμός
«Καμπανάκι» για τις δημόσιες εισπράξεις αποτελούν και τα έσοδα από τον τουρισμό. Όπως αναφέρεται στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της Alpha Bank, ανησυχητικός παράγοντας για την πορεία του τουρισμού στην Ελλάδα παραμένει η εξέλιξη της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι, η οποία παρουσίασε σημαντική υποχώρηση κατά 14,8% τον Μάιο του 2016, εξαιτίας της πτώσεως των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 10,4%, παρά την άνοδο των αφίξεων κατά 4,4% τον ίδιο μήνα.
Σε όρους πενταμήνου 2016 η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 5,7%, σε ετήσια βάση, έναντι μειώσεως κατά 8,2% στην ίδια περίοδο του 2015 και διαμορφώθηκε στο χαμηλό της τελευταίας πενταετίας, ήτοι 445,2 ευρώ. Η μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι αντανακλάται, εκτός των άλλων, στο ότι συνολικά η μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι των ξένων ταξιδιωτών μειώθηκε στις 7,2 ημέρες το 2015, από 9,5 ημέρες το 2009.